دانستی های فنی خودرو
موقع جوش آوردن ماشین اصلا این کارها را نکنید!
موقع جوش آوردن ماشین اصلا این کارها را نکنید!
احتمالا میدانید که جوش آوردن ماشین ممکن است چه بلایی سر موتور خودرو بیاورد؛ اما اگر نمیدانید باید تاکید کنیم که جوش آوردن ماشین میتواند موتور باارزش و گرانقیمت اتومبیل شما را به صورت کامل از دور خارج و هزینه تعمیرات بسیار سنگین به شما تحمیل کند. در این مقاله میخواهیم درباره کارهایی که نباید موقع جوش آوردن خودرو انجام داد، صحبت کنیم و به بعضی از راهحلهای این مسئله بپردازیم. پس اگر نمیخواهید واشر سرسیلندر بسوزانید و رینگ پیستون ذوب کنید، در ادامه این مطلب چند مورد از اشتباهات رایج رانندگان هنگام جوش آوردن خودرو را ذکر میکنیم تا از انجام آنها خودداری کنید.
موقع جوش آوردن ماشین چه کار نکنیم!
1.عصبانی و کلافه نشوید
همین که ماشین شما جوش آورده و در معرض خطر جدی قرار دارد، کفایت میکند و دیگر لازم نیست که شما هم جوش بیاورید و عصبانی شوید. عصبانی شدن و تحمیل استرس زیاد به خود نهتنها کاری را درست نمیکند، بلکه حواس شما را از انجام کارهای صحیح منحرف کرده و آسیب بیشتری به موتور وارد میآورد.
بنابراین در درجه اول لازم است که مضطرب نشوید و سعی کنید بر اعصاب خود مسلط باشید. سپس نسبت به انجام کارهایی که احیانا بلد هستید اقدام کنید تا موتور خودرو در اثر جوش آوردن به ایراد جدی دچار نشود.
2.موتور را بلافاصله خاموش نکنید
معمولا اولین کاری که در زمان جوش آوردن خودرو انجام میدهیم، خاموش کردن موتور است. البته در مواقعی که موتور به صورت جزئی جوش آورده شاید این راهکار جواب دهد و از حادتر شدن موضوع جلوگیری کند، اما در اکثر موارد نباید موتور خودرو را بلافاصله بعد از جوش آوردن خاموش کرد.
اگر بعد از جوش آوردن خودرو دمای موتور بیش از حد بالا برود و در همین زمان راننده موتور را خاموش کند، احتمال دفرمه یا ذوب شدن قطعات حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقانها وجود دارد.
واضح است که اگر این قطعات از فرم عادی خارج شده و یا ذوب شوند، دیگر موتور کار نخواهد کرد و نیاز به تعمیر اساسی با هزینه بسیار بالا خواهد داشت. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که نباید موقع جوش آوردن ماشین انجام دهید، خاموش کردن بلافاصله موتور است.
با این حال لازم است به یک نکته بسیار ظریف فنی و مهم در مورد خاموش نکردن موتور هنگام جوش آوردن اشاره کنیم. اگر احساس کردید که برای مقابله با جوش آوردن موتور راهحل خاصی به ذهنتان نمیرسد و یا موقعیت برای انجام هیچ کاری مهیا نیست؛ میتوانید موتور را خاموش کرده و در بازههای زمانی کوتاه مثل هر ۳۰ ثانیه یک تک استارت بزنید بدون آنکه موتور کاملا روشن شود.
این کار باعث میشود تا قطعات متحرک مثل رینگ پیستون و یاتاقانها در جای خود حرکت کنند و به بدنه موتور نچسبند؛ بدین ترتیب احتمال آسیب دیدن پیشرانه بسیار کاهش پیدا میکند.
3.درب رادیاتور را باز نکنید
مسلما زمانی که موتور جوش میآورد، دمای آب بسیار بالاست و اگر شما در رادیاتور را باز کنید، آب و بخار داغ با شدت بسیار بالا به بیرون فوران میکند. این قضیه میتواند سوختگی شدید روی پوست به وجود آورد و یا صدمات جدیتر به شما وارد کند. بنابراین توصیه اکید میکنیم هنگام جوش آوردن موتور و یا حتی در مواقع عادی که موتور در حال کار است، هیچ وقت درب رادیات را باز نکنید.
4. روی موتور آب نریزید
موقع جوش آوردن خودرو به هیچ عنوان روی موتور آب نریزید. این کار نهتنها کمک زیادی به رفع مشکل نمیکند بلکه ممکن است صدمات جبرانناپذیری به پیشرانه وارد آورد و باعث تاب برداشتن بدنه موتور بر اثر تنش دمایی فلز شود. همچنین احتمال دارد که آب به درون قطعات الکترونیکی موتور نفوذ کند و این بخشها را که عمدتا گرانقیمت هم هستند، با مشکل مواجه سازد. بنابراین هیچ وقت روی موتور جوش آورده آب نریزید.
5.با موتور جوش آورده به مسیر خود ادامه ندهید
شاید ماشین شما در نزدیکی مقصد جوش بیاورد و فکر کنید که میتوان باقی مسیر را با موتور جوش آورده و بسیار داغ طی کرد. هیچگاه این ریسک را نکنید؛ شاید یک درصد این ترفند شما جواب بدهد اما ۹۹ درصد موجب بروز ایرادات سنگین و هزینهبر روی موتور خواهد شد.
هر وقت که متوجه جوش آوردن موتور شدید، حتما در یک منطقه ایمن متوقف شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.
موقع جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟
در بالا به کارهای که نباید موقع جوش آوردن خودرو انجام بدهید، اشاره کردیم. اما راه حل جوش آوردن خودرو چیست؟ توصیه میکنیم بعد از جوش آوردن ماشین حتما اتومبیل را در کنار مسیر در یک منطقه ایمن متوقف کنید.
با حفظ خونسردی و احتیاط درب موتور را بالا بزنید؛ البته اگر بخار داغ از موتور بیرون میزند سعی کنید از آن دور بمانید. در مرحله بعد اگر امکان نزدیک شدن به موتور خودرو وجود داشت، یک ظرف حاوی آب سرد را بهتدریج روی رادیاتور و نه خود موتور روشن بریزید.
به این ترتیب احتمال دارد که دمای موتور خیلی زودتر از حد انتظار پایین بیاید و سپس میتوانید موتور را خاموش کنید. ضمنا بهتر است پیش از آنکه از خودرو پیاده شوید، بخاری ماشین را روشن کرده و فن تهویه اتاق را روی درجه آخر تنظیم کنید تا بدین ترتیب بخشی از حرارت موتور از طریق سیستم بخاری خارج شود.
اگر دیدید که اقدامات شما جواب نمیدهد و دمای موتور همچنان در حال بالا رفتن است، میتوانید موتور را خاموش کنید. البته همانطور که پیشتر اشاره کردیم، باید هر ۳۰ ثانیه یک تک استارت بزنید تا ضمن سرد شدن موتور، رینگ پیستون و سایر قطعات حساس دچار خرابی نشوند. درنهایت نیز بعد از سرد شدن موتور با یک تعمیرکار تماس بگیرید و یا با استفاده از خودروی یدککش اتومبیل را به صورت خاموش جهت رفع عیب به تعمیرگاه منتقل کنید.
جمعبندی
به عنوان جمعبندی این مطلب باید توصیه کنیم که برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین بهتر است هر دو سال یکبار ترموستات ماشین را عوض کنید. پیش از شروع حرکت میزان مایع خنککننده موتور را چک کرده و از وجود مایع ضد یخ به میزان کافی در رادیاتور اطمینان حاصل کنید. ضمنا با رعایت بایدها و نبایدهایی که در بالا بیان کردیم، میتوانید از وارد آمدن صدمه جدی به موتور بعد از جوش آوردن پیشگیری کنید.
خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین، چند کیلومتر می تواند طی کند؟
خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین، چند کیلومتر می تواند طی کند؟
یک راننده همیشه آرزو دارد در سفرها، هیچگاه شاهد روشن شدن چراغهای اضافی نباشد! این چراغها که در صفحه پشت آمپر ظاهر میشود، هرکدام نشان از یک عارضه در خودرو دارند.
علاوه بر چراغهای کمربند و لامپها، سایر چراغها نگرانکننده هستند.
اما شاید از همه دلهرهآورتر چراغ بنزین باشد و برای افرادی که حوصله مراجعه منظم به پمپبنزین را ندارند، شاید تا مراجعه و انجام سوختگیری، چالش اینکه هرلحظه ممکن است بنزین تمام شود دائماً ذهن راننده را خسته کند.
حال اگر بخواهیم بررسی کنیم که خودروها از ابتدای روشن شدن چراغ چه میزان پیمایش دارند، میتوانیم این دلهره را کاهش دهیم.
اگر بخواهیم یک استاندارد کلی در مورد زمان روشن شدن چراغ به دست بیاوریم، میتوانیم به استانداردهای ارائهشده بینالمللی اشاره کنیم.
بر اساس بررسی بیش از ۴۰ خودرو و محاسبه میزان باقیمانده بنزین در باک آنها، مشخص شد متوسط بنزین باقیمانده در باک خودروهای خارجی بهصورت متوسط ۲٫۶ گالن است.
اگر بخواهیم این عدد را به لیتر تبدیل کنیم، میبایست آن را در ۳٫۷۸ ضرب کنیم که شاهد عددی در حدود ۹٫۸ لیتر خواهیم بود.
اگر در باک خودرو شما ۹٫۸ لیتر بنزین باقیمانده باشد، میبایست مصرف سوخت خودروتان را با آن بررسی کنید. در زیر به بررسی ۴ خودرو متفاوت میپردازیم.
البته میبایست بهصورت پیشفرض استفاده از خودرو را در حالت رانندگی بدون ترافیک در نظر بگیریم.
پراید:
این خودرو به دلیل مصرف حدود ۶٫۵ در مصارف شهری و شرایط بدون ترافیک میتواند با بنزین باقیمانده از لحظه روشن شدن چراغ، در حدود ۱۳۰ کیلومتر را بپیماید.
پژو ۲۰۶ :
مهمان قدیمی ایران خودرو که حدوداً ۱۶ سال است در این شرکت تولید میشود، با متوسط مصرف ۸٫۹ در مصارف شهری، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین میتواند در حدود ۱۰۹ کیلومتر را بپیماید.
سوزوکی ویتارا :
این شاسیبلند ژاپنی خوش آوازه میتواند با مصرف ۱۲٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۸۰ کیلومتر را بپیماید.
رنو کولئوس:
این محصول رنو که جدیداً با ظاهری بسیار زیبا و فاخر به بازار آمده است، با مصرف ۱۱٫۸ در شهر، میتواند از لحظه روشن شدن چراغ، در حدود ۸۰ الی ۸۵ کیلومتر را بپیماید.
آیا گرم کردن خودرو به صورت درجا مضر است؟
آیا گرم کردن خودرو به صورت درجا مضر است؟
یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغنموتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفتتر میشوند؛
در نتیجه هر وسیلهای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوبتری داشته باشد.
باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نه تنها دردی را دوا نمیکند، که مشکلسازتر هم خواهد بود.
موتور ماشین به وسیلهی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش میافتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش مییابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه ی احتراق، خودرو به روغن ریزی میافتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر میشود.
ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست ، زیرا برای گرم کردن موتور اغلب اتومبیلهای جدید نیم دقیقه کافیست.
در مورد اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید، اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.
دلایل روغن سوزی موتور چیست ؟
دلایل روغن سوزی موتور چیست ؟
روغن سوزی چیست؟
روغن سوزی بیشتر برای خودروهای فرسودهای رخ میدهد که مدتهاست در حال کارکردن هستند و مسافتهای زیادی را طی کردهاند. روغنسوزی همان سوختن روغن موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت میسوزد و سطح آن مرتب پایین و پایینتر میآید، روغنسوزی رخ میدهد.
روغن خودرو مجاز است که درون منافذ و مجاری مخصوص خود تردد کند؛ در صورتی که این روغن از مدارات مختص خود خارج شود، احتمال وقوع دو نوع رخداد وجود خواهد داشت ، اول نشتی روغن و دوم روغن سوزی . تکلیف نشتی روغن که مشخص است و میتوان آثار آن را با چشم مشاهده کرد و نسبت به رفع آنها در تعمیرگاه اقدامات لازم را به عمل آورد.
اما روغن سوزی چه زمانی رخ میدهد؟
هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده روغن سوزی در موتور مواجه هستیم.
علائم و نشانههای روغنسوزی ماشین چیست؟
یکی از شایعترین نشانههای روغن سوزی خروج دودی آبیرنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر میشود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز میشود و به شما هشدار میدهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار میتوانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ میدهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغنسوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور میتوانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن بهدست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغنسوزی دارید.
علائم و نشانههای روغنسوزی ماشین چیست؟
یکی از شایعترین نشانههای روغن سوزی خروج دودی آبیرنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر میشود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز میشود و به شما هشدار میدهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار میتوانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ میدهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغنسوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور میتوانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن بهدست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغنسوزی دارید.
علائم و نشانههای روغنسوزی ماشین چیست؟
یکی از شایعترین نشانههای روغن سوزی خروج دودی آبیرنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر میشود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز میشود و به شما هشدار میدهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار میتوانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ میدهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغنسوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور میتوانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن بهدست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغنسوزی دارید.
بهجز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانههای دیگری هم برای روغن سوزی وجود دارند. برای مثال :
• خروج دود آبی از اگزوز
• چربشدن شمعهای خودرو
• کاهش مداوم سطح روغن موتور
• وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
• وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
• کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو
علت و دلایل روغن سوزی ماشین چیست؟
• خوردگی کاسه نمد خودرو
• ساییدگی لاستیک گیت
• خرابی یاتاقانها و شاتونها
• اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
• نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو
• استفاده از روغن موتوری نامناسب و بیکیفیت
• خرابشدن یا شکستگی رینگ یا رینگهای پیستون
• خوردگی و ساییدهشدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر میگویند
• کمشدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)
رفع مشکل روغن سوزی خودرو
از آن جا که روغن سوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب میشود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه است، به همین علت پیشنهاد میشود پس از فهم این موضوع، تعمیر آن را به فردی متخصص در این زمینه بسپارید.
تعمیرکاران برای رفع این گونه مشکلها معمولا دارای ابزار خاصی مثل کمپرس سنج هستند که دقیقا میتوان با استفاده از آن، محل ایجاد مشکل را پیدا کرد. پس از این که دقیقا سیلندر مشکل دار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار میتواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکلدار بپردازد.
چند راهکار برای جلوگیری از روغن سوزی ماشین
• استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
• چک کردن همواره سطح روغن، تا در صورت کسری سریعا بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید
• استفاده از مکملهای جلوگیری از روغن سوزی خودرو
• عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
• عدم اقدام به باز کردن ترموستات
• تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
• تعویض مرتب روغن موتور
نکات مهم اشتباهاتی که نباید در رانندگی مرتکب شویم
نکات مهم اشتباهاتی که نباید در رانندگی مرتکب شویم
۱- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
۲ – بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود
۳ – عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
۴ – تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
خانه
گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
5– درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
۶ – پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.
۷ – خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
۸ – گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس
بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
۹ – ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابل اطمینان تر است.
۱۰ – ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
باد نیتروژن چیست ؟
باد نیتروژن چیست ؟
باد لاستیک یکی از اصلی ترین مواردی است که راننده خودرو باید به آن توجه نماید زیرا هم با تنظیم بودن آن باعث کاهش هزینه ها یعنی کاهش مصرف سوخت می شود که این امر خود سبب کاهش هزینه می شود و همچنین باد لاستیک یکی از مهم ترین نکات
ایمنی می باشد و ممکن است باعث حادثه ای برای سر نشینان خودرو شود.
باد نیتروژن یکی از گزینه های مورد توجه رانندگان است و طبق تحقیقات صورت گرفته روی باد نیتروژن، میزان کاهش آن یک سوم باد اکسیژن دار و باد معمولی می باشد.
مزایای باد نیتروژن را در ۴ دسته مختلف می توان دسته بندی کرد:
ثبات بیشتر باد لاستیک
حذف رطوبت
عدم شرکت در احتراق
امنیت بالا
ثبات بیشتر باد لاستیک
طبق توضیحی که در بالا برای شما همراهان گرامی ارائه شد میزان کاهش باد نیتروژن یک سوم باد های دیگر می باشد و این امر به دلیل این موضوع می باشد که مولکول های باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بزرگ تر می باشند و ما شاهد هدر رفت کمتر این نوع از باد لاستیک هستیم و یکی دیگر از مواردی که این موضوع را اثبات می نماید این موضوع می باشد که باد نیتروژن نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم تر بوده و توانسته در آزمایشات نمایش قابل قبولی از خود نشان بدهد.
حذف رطوبت
باد معمولی خودرو ها از انواع مولکول های گاز تشکیل شده که اگر مورد آزمایش قرار گیرند نشان می دهند که ۷۸ درصد این باد را نیتروژن تشکیل داده است و ۱درصد آن را گاز های دیگر و ۲۱ درصد را اکسیژن و به دلیل این موضوع که این نوع از باد دارای رطوبت می باشد و مانند هوای بیرون می باشد باعث خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو می شود و لاستیک خودرو را دچار خوردگی و پارگی می کند و باد نیتروژن به دلیل نداشتن رطوبت باعث جلوگیری از این امر می شود.
عدم شرکت در احتراق
یکی از عوامل مهم در تحریک احتراق، اکسیژن می باشد و این امر در حوادث بسیار ممکن است خطرناک باشد و جان سرنشینان را به خطر بیندازد ولی باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد و این عامل می تواند یک مزییت برای انتخاب دوباره باد نیتروژن برای لاستیک های خودرو باشد.
تمامی خودرو هایی که ممکن است نیاز به ورود در آتش داشته باشند مانند خودرو های آتش نشانی و…. باید از باد نیتروژن برای لاستیک های خود استفاده کنند زیرا ممکن است دچار حادثه در حریق شوند و باید عامل کمک کننده ای یه افزایش حریق نباشند.
امنیت بالا
باد نیتروژن به دلیل سبکی آن نسبت به باد های دیگر و بزرگ تر بودن مولکول های آن نسبت به مولکول های دیگر باد ها، با سرعت بیشتری گرما را از خود دفع می نماید و از ترکیدگی لاستیک خودرو و ایجاد حادثه برای سر نشینان جلوگیری میکند و به همین دلیل می باشد که برای باد خودرو های مسابقه نیز از باد نیتروژن استفاده می کنند.
معایب باد نیتروژن
یکی از معایبی که باد نیتروژن دارد این است که همه جا در دسترس نیست و زمینه کمتری نسبت به باد های دیگر در سطح کشور دارد و کمی هزینه باد نیتروژن نسبت به باد های دیگر بیشتر می باشد.
مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو:
۱⃣ – افزایش فوق العاده عمر لاستیک:
به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می یابد.
۲⃣ – نرم شدن کمکهای ماشین:
به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم میماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق میشود و تا ۷۰% چرخها بالانس میشوند.
۳⃣ – تنظیم باد همیشگی لاستیکها:
مولکولهای نیتروژن درشتتر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچوقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.
۴⃣ – کاهش مصرف سوخت:
چون اصطکاک لاستیک با زمین بهدلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.
۵⃣ – ترمزگیری عالی در سرعتهای بالا و شدید:
به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیکها با باد نیتروژن، ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش مییابد.
۶⃣ – مناسب برای رینگهای اسپرت:
تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگها ۱۰۰% برطرف میشود.
نکته : قیمت بالاتر گاز نیتروژن ، خالص بودن و درستی درجه خلوص اظهار شده محصول برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) باید در نظر گرفته شود.
پانزده توصیه مهم در نگهداری خودرو
پانزده توصیه مهم در نگهداری خودرو
1_ ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.
2_ در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.
3_ با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.
4_ با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده و بست باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی
مراجعه نمایید.
5_ در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک
کیلومتر را با دنده ۱و ۲برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.
6_ از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.
7_ هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.
8_ هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.
9_ صافی بنزین و لنت ترمز هر ۱۵۰۰۰کیلومتر تعویض شود.
10_ تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰کیلومتر تعویض گردد.
11_ تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵۰۰۰کیلومتر تعویض شود .
12_ از تمیز کردن فیلتر هوا جدا” خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.
13_ از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خودداری کنید.
14_ نصب دزدگیر متفرقه باعث ابطال گارانتی برقی خودرو می شود. نصب دزدگیر برندهای خودرو ساز فقط در نمایندگی های آنها مجاز می باشد.
15_ توصیه می گردد اولین تعویض روغن خودروهای صفر کیلومتر بعد از طی ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود.
ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب
ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب
ترمزها بازه های متفاوتی از صدا را هنگام ترمزگیری یا رها کردن ترمز تولید می کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، با ایجاد نویز و حرارت همراه است. در نتیجه جیغ گاه و بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک و … است. به عبارت دیگر جیغ گاه و بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد، نظیر:
صدای جیغ :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده میشود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.
صدای جیغ بلند ممتد :
وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می شود یا حتی زمانی که ترمزگیری انجام نمی گیرد، شنیده می شود. این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می کند، تولید می شود و نشان میدهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.
همچنین هر سیستم ترمزی می تواند در دفعات زیاد ترمزگیری در ترافیکهای سنگین یا جاده های پر فراز و نشیب، نویز تولید کند. در چنین شرایطی، دمای دیسک و لنت بسیار بالا میرود.
صدای ناله در طول توقف :
این صدا معمولاً به دلیل لعابی یا شیشه ای شدن سطح دیسک به واسطه ترمزهای سنگین و متوالی تولید می شود و برای رفع آن باید لنت ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.
صدای نویز :
فقط یکبار هنگام ترمزگیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می شود. این صدا نتیجه جابجایی و حرکت لنتها در جهت دوران دیسک است و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود، احتمال تولید صدا کمتر می شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت ها، گیرهها و Shimها مطمئن شویم.
نویز چندگانه :
فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است و به هیچ گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد. سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدلها پس از روشن شدن خودرو و با اولین ترمزگیری و در برخی دیگر بعد از آن که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید، عمل میکند.